onsdag 6 januari 2010

En matchande tröja!


Jag hade också köpt trolltyg i interlock, så jag tänkte att jag skulle ge mig på ännu en tröja. Den förra gick ju helt okej. Och eftersom jag lyckats sy i viscosejersey tänkte jag att det väl inte kunde vara svårare med bomullsinterlock. Fel fel fel! Det här tyget kryllade sig i kanterna hela tiden och jag hade fullt sjå med att hålla kanterna på plats när jag skulle sy ihop dem.

Och overlocktråden gick av tre gånger. En gång när jag höll på att sy fast en ärm - då jag märkte att overlocken bara skurit och inte sytt ryckte jag visst till lite - och vips var tröjans bakstycke också sönderskuret... Tur att jag köpt två meter tyg... Efter en stunds surande klippte jag ett nytt bakstycke. Tråden till den vanliga symaskinen gick också av en gång, mitt i min fuskcoverlocksöm - det var inte så lätt att försöka sy en ny söm på precis samma ställe.

En kul nyhet var att jag med min kära mors hjälp lyckades tillverka puffärmar! Häromdagen fick jag veta att det är en lillasyster vi väntar på, och med bara döttrar vill jag faktiskt kunna slänga in och annan puffärm :)
Muddarna gick bra att sy ihop och sy fast, det var inte lika läskigt att sy halsmudd den här gången, men ack så svårt! Jag fick sprätta två gånger efter att det blivit för ojämnt. I det stora hela är jag nöjd, för tröjan blev fin. Och det känns som att jag är ett steg närmre att kunna sy ett plagg utan att göra dumma misstag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar