tisdag 29 december 2009

Första plagget

Sen satte vi igång att sy! Min kära mor högg in på det nykonstruerade byxmönstret och jag gav mig på att sy en tröja.

Tyg: I höstas köpte jag tyg från Tygpyssling. Det som skulle komma att bli byxor var ett manchestertyg från Hilco, och sen försökte jag hitta ett matchande tyg till tröjan. Det fick bli en petrolfärgad viscosejersey. De matchade finfint! Jag köpte även brun muddväv på samma gång, den var tyvärr något för ljus för att passa perfekt med de andra tygerna, men men...

Utförande: Jag ritade av tröjmönstret och försökte med ögonmått klippa med lika mycket sömsmån överallt (misslyckades gravt med det...) och använde sen den första tröjbiten att måtta fram den andra med (för att det inte skulle bli alltför stora skillnader mellan delarna när jag klippte dem). Sen sydde jag ihop delarna vid axlarna. Det är lite läskigt att se hur overlocken klipper bort tyg! Jag fortsatte med att klippa ut ärmdelar och sy fast dem också. Det var lite meckigt men jag kunde! Sen sydde jag ihop tröjan och fäste långa muddbitar i ärmarna. Långa muddar är fiiiint :)
Eftersom jag inte har någon fancy coverlockmaskin tog jag sen och la upp nederkanten av tröjan med vanlig symaskin. Jag använde dock dubbelnål så att det såg snyggt ut. (Eller hade sett snyggt ut om jag kunnat sy en rak söm istället för en vågig... Men det syns nog inte så mycket när Vildan springer runt i tröjan, hoppas jag).
Det absolut svåraste var att fästa muddväv i halsöppningen! Den vågade jag inte overlocka direkt, så jag sydde först fast den med en elastisk söm på vanlig maskin.

Tadaa! Det blev en tröja! Och tog bara en hel dag...

Jag är mycket imponerad över att det gick! Det var mer än jag trodde. Det här ska jag verkligen försöka göra om! Men nervöst var det. Tror bebin i magen kände av stressen, för det sparkades väldigt när jag satt vid overlocken.

Misstag: När jag skulle rita av mönstret på tröjan ritade jag självklart på rätsidan. Inte världens vackraste, och inte världens smartaste grej att göra... Men förhoppningsvis går det bort i tvätten. Och sen var det nära att jag skar itu hela tröjan med overlocken. Jag blev plötsligt väldigt noggrann med var jag hade tyget...

Byxorna: Mamma sydde byxor, men byxorna vi ritade av var nog i minsta laget, för de nya byxorna blev trånga över låren. Då sydde min kära mor i en kil och sen var de bra (jag förstod inget av det hon gjorde, men nästa projekt blir att göra ett större byxmönster och lära mig sy muddbyxor. Nu har Vildan i alla fall ett matchande set med tröja och byxor och jag är mallig och taggad att sy igen. Tjohoo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar