måndag 28 december 2009

Inventering och mönsterkonstruktion

Jag gick hem till min kära mor och rotade i hennes gömmor. Jag hittade:
  • Tre barnkläderssömnadsböcker från 1979 - alla med mönster (fast bara en med mönster i Vildans storlek, och däri bara två användbara mönster - på klänningar).
  • En overlockmaskin från tidigt åttiotal som aldrig gått att trä med mer än två trådar men som fungerar ändå. Jag har förstått att alla som kan sy har en dylik spännande maskin (fast nyare, såklart).
  • Min kära mor! Hon kan mycket mer än hon tror, rena guldgruvan!
Eftersom jag tror stenhårt på att allt går lättare om man inte fattar att det är svårt, så gav jag och mamma oss på att tillverka mönster.
Vi tog en av Vildans tröjor (en långärmad t-shirt från Blingo) och ett par av hennes muddbyxor (har för mig att de kom från Rafsen) och la dem på ett stort brunt papper. Där ritade vi av dem för att få fram mönster. Det var trixigast att göra ärmar som passade i ärmhålorna, vi fick tejpa på lite mer papper på tröjbiten och klippa om... Men sen hade vi ett första försök till mönster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar